I. szabály. A játéktér
1. Méretek. A játéktér téglalap alakú; hossza legfeljebb 42 m és legalább 25 m, szélessége legfeljebb 25 m és legalább 15 m. A játéktér hosszának minden esetben meg kell haladnia a szélességet.
2. Vonalak. A játékteret jól látható, 8 cm széles vonalakkal kell határolni. A hosszabb vonalakat oldalvonalaknak, a rövidebbeket kapuvonalnak nevezzük. A játéktéren keresztül felezővonalat kell húzni. A játéktér középpontját meg kell jelölni.
3. A büntetőterület. A kapuvonalakra merőlegesen, mindkét kapufától 6 m távolságra egy-egy, 6 m sugarú körívet kell húzni a pálya belseje felé, a kapufák magasságáig. E köríveket a kapu vonallal párhuzamos vonallal össze kell kötni. E körívekkel és a kapuvonallal határolt terület a büntetőterület.
4. A büntetőpont. Mindkét térfélen a kapuvonal középpontjától, a kapuvonalra merőleges képzeletbeli egyenesre 7 métert kell mérni és e távolság végpontját láthatóan megjelölni. Ez a büntetővonal.
5. A cserezóna. Arra a partvonalra merőlegesen, amely mögött a cserepadok vannak, a felezővonaltól mindkét irányban 3 m távolságra két, az oldalvonalra merőleges vonalat kell húzni. Játékos cserék során a játékosoknak e két vonal között kell ki- és belépniük a pályára.
6. A kapuk. A kapuk a két kapuvonal közepén állnak. A kaput két merőleges, egymástól 3 m távolságban (belméret) álló oszlop alkotja, ezek felül keresztléccel vannak összekötve, amelyek alsó széle 2 m távolságra van a talajtól. A kapufák és a keresztléc vastagsága 8 cm. A kapufák és a keresztléc azonos szélességűek. A kapuk mögött a kapufákhoz, a keresztléchez és a talajhoz hálót kell rögzíteni. A kapu alsó részét hajlított rudakkal vagy más alkalmas módon rögzíteni kell.
7. A játéktér felülete. A felületnek egyenletesnek kell lennie.
8. A Technikai zóna. A technikai zóna 1-1 méterre terjed ki a cserepad mindkét oldalától és 1 méterre közelíti meg az oldalvonalat. A technikai zóna határait szaggatott vonallal kell megjelölni. A technikai zónában a cserejátékosok és a csapatvezetők tartózkodhatnak.
7. Kiegészítő jelzés. A sarokponttól való 5 méteres távolságot egy a kapuvonalra merőleges, a játéktéren kívül eső vonallal kell megjelölni. Ez a jel a szögletrúgás elvégzése esetén biztosítja az előírt távolság betartását.
II. szabály. A labda
A labda gömb alakú, külső bevonata bőrből vagy más engedélyezett anyagból készül. A labda kerülete legfeljebb 70 cm, legalább 68 cm. Súlya a mérkőzés kezdetekor legfeljebb 450 g, legalább 410 g. a labdában 0,6 - 1,1 légköri nyomású levegőnek kell lennie. A labdát a játék során csak a játékvezető beleegyezésével szabad kicserélni.
Döntvények a II. szabályhoz
1. Ha a labda a mérkőzés folyamán kipukkad vagy alkalmatlanná válik, a játékot meg kell szakítani. A játékot a cserelabda leejtésével kell folytatni.
2. Ha a labda akkor pukkad ki vagy válik alkalmatlanná, amikor nincs játékban, kezdőrúgásnál, szögletrúgásnál, szabadrúgásnál, büntetőrúgásnál vagy bedobásnál, a játékot ennek megfelelően kell folytatni.
3. A labdát a mérkőzés folyamán csak a játékvezető engedélyével lehet kicserélni.
III. szabály. A játékosok száma
1. A játékban két csapat vesz részt, legfeljebb 6 - 6 játékossal, közülük 1 - 1 a kapus.
2. A mérkőzéseken cserejátékosok szerepeltethetők. A cserejátékosok maximális száma nincs meghatározva.
3. A mérkőzés kezdetén a csapatok minimális létszáma 4 játékos. Mérkőzés közben a csapat létszáma kiegészíthető, amennyiben az újonnan érkezett játékos neve a mérkőzés előtt megírt jegyzőkönyvben szerepel.
4. Ha bármelyik csapat létszáma kiállítások következtében 4 alá csökken, a mérkőzést be kell szüntetni.
5. Csere korlátlan mennyiségben hajtható végre egy-egy mérkőzés folyamán a cserezónában.
6. A csere akkor van végrehajtva, amikor a cserejátékos belép a játéktérre. Ettől a pillanattól kezdve a cserejátékos a játékban résztvevő játékossá válik, a lecserélt játékos pedig megszűnik a játékban résztvevőnek lenni.
7. Bármely játékos helyet cserélhet a kapussal, ha a cserét annak megtörténte előtt bejelentik a játékvezetőnek és ha a cserét akkor hajtják végre, amikor áll a játék.
Büntető rendelkezés
a) A 7. pont megsértéséért nem kell megállítani a játékot. A vétkes játékosokat figyelmeztetni kell (5 perces kiállítás), mihelyt a labda játékon kívülre kerül.
b) Ha csere folyamán a játékos olyankor lép be a pályára, amikor a lecserélt játékos még nem hagyta el teljesen a játékteret, akkor a játékvezető állítsa meg a játékot, figyelmeztesse a cserejátékost (5 perces kiállítás), és a játékot az ellenfél javára megítélt közvetett szabadrúgással folytassa arról a helyről, ahol a labda volt a játék megszakításának pillanatában.
c) Ha a csere folyamán a cserejátékos nem a cserezónán keresztül lép be a játéktérre, illetve a becserélt játékos nem ott lép ki, a játékvezető szóban figyelmeztesse a játékosokat a szabály betartására. A szabály ismételt megsértéséért a vétkes játékosokat figyelmeztetni kell (5 perces kiállítás).
IV. szabály. A játékosok felszerelése
1 A játékos nem használhat olyan felszerelést, és nem viselhet semmi olyat, ami veszélyes önmagára vagy egy másik játékosra nézve.
2. A játékosok szokásos felszerelése mez, rövidnadrág, sportszár (dzokni) és cipő. Lábbeli viselése kötelező. Stoplis cipő használata tilos!
3. A játékosok mezét lehetőleg számmal kell ellátni. Ügyelve arra, hogy egy csapaton belül minden játékos más számot viseljen.
4. A kapusnak olyan színeket kell viselnie, amely megkülönbözteti őt a többi játékostól.
Büntető rendelkezés
E szabály minden megsértéséért a vétkes játékost le kell küldeni a játéktérről, hogy szerelését rendbe hozza. Csak akkor térhet vissza a játéktérre, ha előbb jelentkezik a játékvezetőnél, akinek meg kell győződnie arról, hogy a játékos felszerelése rendben van. A játékba csak akkor állhat be, amikor a labda játékon kívül van.
Ha egy játékos, akinek e szabály megsértése miatt kellett elhagynia a játékteret, belép (vagy visszatér) a játéktérre a játékvezető engedélye nélkül, akkor őt figyelmeztetni kell (5 perces kiállítás).
V. szabály. A játékvezető
Minden mérkőzés vezetésére játékvezetőt kell kijelölni. Hatásköre és a szabályok által adott hatalmának gyakorlása akkor kezdődik, amikor abba a létesítménybe érkezik, ahol a játéktér is van, és megszűnik akkor, amikor elhagyja azt. Büntető jogköre kiterjed azokra az eseményekre is, amelyek olyankor történnek, amikor a játék ideiglenesen szünetel, vagy amikor a labda játékon kívül van. A játékkal és a mérkőzéssel kapcsolatos tényekre vonatkozó döntései véglegesek. A játékvezető
a) érvényt szerez a szabályoknak;
b) méri az időt és feljegyzéseket készít a mérkőzésről;
c) megállítja, felfüggeszti vagy beszünteti a mérkőzést bármely külső beavatkozás esetén;
d) megszakítja a mérkőzést, ha véleménye szerint egy játékos súlyosan megsérült;
e) a játékvezetői jelentésben jelenti a véglegesen kiállított játékos nevét, a kiállítás okát;
f) gondoskodik arról, hogy az a játékos, akinek vérző sebe van elhagyja a játékteret. A játékos csak akkor térhet vissza, ha erre jelzést kapott a játékvezetőtől, akinek meg kell győződnie arról, hogy a vérzés elállt;
g) továbbengedi a játékot, ha ebből annak a csapatnak származik előnye, amelyik ellen a szabálysértést elkövették, és bünteti az eredeti szabálytalanságot, ha a feltételezett előny nem valósul meg;
h) ha egy játékos azonos időpontban egynél több szabálysértést követ el, akkor a súlyosabbat bünteti;
i) fegyelmező eszközzel él a figyelmeztetendő és kiállítandó szabálysértésben vétkes játékosokkal szemben. A játékvezetőnek nem kötelező ezt azonnal megtennie, csak akkor, amikor a labda legközelebbjátékon kívülre kerül;
j) ellenőrzi a figyelmeztetés 5 perces idejét;
k) ellenőrzi a csere szabályos lebonyolítását;
l) eldönti, hogy a rendelkezésre álló labda megfelel-e a II. szabály előírásainak;
m) biztosítja, hogy a játékosok felszerelése megfeleljen a IV. szabály követelményeinek;
n) biztosítja, hogy jogosulatlan személy ne léphessen a játéktérre;
o) újraindítja a mérkőzést, miután az megszakadt;
p) a mérkőzésről az illetékes szerv számára jelentést készít, amelyben információt ad a játékosok és/vagy csapatvezetők elleni fegyelmezési akcióiról és bármely más incidensről, amely a mérkőzés előtt, alatt vagy után történik;
q) a játékvezetőnek minden mérkőzés megkezdése előtt le kell igazolnia a résztvevő csapatok játékosait ill. a csapatvezetők egymást igazolásait ellenőrzik, ha problémát észlelnek, azt jelzik a játékvezetőnek.
VI. szabály. A játék időtartama
1. A mérkőzés két 25 perces félidőből áll.
2. Mindkét félidőt meg kell hosszabbítani a büntetőrúgás végrehajtására.
3. A félidők közötti szünet nem lehet 5 percnél hosszabb.
4. Félidőnként minden elvesztegetett időt be kell számítani. Ilyen esetek:
sérült játékos ápolása; időhúzás; bármely más ok.
5. A mérkőzést minden esetben pontosan a hivatalosan előírt időpontban kell elkezdeni. Amennyiben a csapat a mérkőzés időpontjában a minimális 4 fős létszámmal jelen van, köteles a mérkőzést megkezdeni. Egyéb esetekben a játékvezetőnek mindenkor a hatályos MLSZ Szabályzat alapján kell eljárnia. Ha a mérkőzésen csak az egyik csapat játékosai jelennek meg - illetőleg az ellenfél csapata nincs jelen minimálisan 4 fővel - a játékvezető köteles őket leigazolni, a csapat köteles a jegyzőkönyv rá vonatkozó részét kitölteni.
VII. szabály. A játék kezdete
1. A mérkőzést a pályaválasztó csapat kezdi. A mérkőzés második félidejére a csapatok térfelet cserélnek és a másik kapura támadnak. Miután a játékvezető jelt adott, a játékot az egyik játékos kezdőrúgással indítja el úgy, hogy a labdát, amely a játéktér középpontjában, a talajon áll, az ellenfél térfelére rúgja. A kezdőrúgás elvégzéséig minden játékosnak a saját térfelén, a nem kezdő csapat játékosainak a labdától legalább 5 m távolságra kell tartózkodniuk (az oldalvonalra merőleges vonal jelöli). A labda akkor kerül játékba, amikor elrúgták és előre elmozdul. Az a játékos, aki a kezdőrúgást elvégezte, mindaddig nem játszhatja meg még egyszer a labdát, míg azt egy másik játékos meg nem érintette.
2. Gól után a játékot ugyanilyen módon kell újra kezdeni. A kezdőrúgás az ellenfelet illeti meg.
3. A félidei szünet után, a játék újrakezdése előtt a csapatok térfelet cserélnek. A kezdőrúgást most annak a csapatnak a játékosa végzi el, amelyik csapat a játék megkezdésekor nem végzett kezdőrúgást.
4. Kezdőrúgásból közvetlenül gól érhető el.
Büntető rendelkezés
a) E szabály minden megszegése esetén a kezdőrúgást meg kell ismételni. Ha azonban a kezdőrúgást végző játékos a játékban lévő labdát másodszor érinti, mielőtt azt egy másik játékos érintené, akkor az ellenfél közvetett szabadrúgást végez onnan, ahol a szabálytalanság történt b) Más ideiglenes játékmegszakítás után, amely nem szabálysértésből adódott és a labda játékban volt, a játékvezetőnek labdát kell ejtenie.
VIII. szabály. A labda játékban és játékon kívül
A labda játékon kívül van:
a) ha akár földön, akár levegőben teljes terjedelmével áthalad a kapu- vagy oldalvonalon,
b) ha a játékvezető a játékot megszakítja. A labda minden más esetben játékban van a mérkőzés kezdetétől a végéig, még akkor is:
a) ha valamelyik kapufáról, a keresztlécről a játéktérre visszapattan,
b) ha a játéktéren tartózkodó játékvezetőről lepattan,
c) ha feltételezhetően szabálysértés történt, amíg a játékvezető nem állította meg a játékot.
Döntvények a VIII. szabályhoz
a) A játéktér vonalai ahhoz a területhez tartoznak, amelyet határolnak, tehát az oldal- és kapuvonalak a játéktérhez tartoznak.
b) Ha a mérkőzést fedett pályán játsszák és a labda véletlenül a mennyezetre pattan, akkor a mérkőzést játékvezetői labdával kell folytatni. |